söndag, oktober 24, 2010

Wow vilket vansinne !
Det är Söndag morgon och alarmet ringer irriterande. Klockan är 05:30 och jag hör att det regnar ute och första tanken är att jag skiter i Beijing Maraton. Sedan inser jag att det hjälper inte, chauffören är inkallad och Ingeborg och Jimmy kommer att ringa på dörren 1h senare. Mao lika bra att ta tjuren vid hornen och rulla ur sängen.
En skål med yoghurt och musli, kaffe, lite vaseline och massor med liniment senare är jag redo att åka ner till Himmelska Fridens Torg. Precis när vi stiger av bilen har det nästan slutat regna och ett litet hopp växer till liv. Efter ett pitstopp börjar vi tränga oss framåt i hopen av andra galna människor för att se till att man får en något sånär angelägen startposition. Men när det börjar närma sig start, 08:00, lägger sig tunga moln över torget och det blir alldeles svart. Efter lite obegripligt kinesiskt skrikande i högtalarna går start skottet och kalabaliken drar igång. 30 000 förväntansfulla tennisbolls-färgade amatörer rör sig framåt. En otroligt häftig upplevelse !!! Efter några 100 meter börjar sedan regnet falla och efter några kilometer har den första känslan lagt sig och man börjar springa som i trans. Förutom tilltagande regn och kallt väder flyter det på ganska bra i 8Km, sedan börjar vaden ömma mer och mer. Efter 10Km (knappa 48min) viker vi av och bryter loppet. Dock så är jag inte så besviken att jag inte kunde fullfölja mina 21Km, eftersom regn och kyla bara fick tankarna att längta hemåt. Vi har åtminstone ställt upp och startat i ett Beijing Maraton :) !!!!

5 kommentarer:

Anonym sa...

Wow, jag är imponerad! Häftigt att du startade...sedan kanske man inte ska säga att man startat i Beijing Marathon- då Marathon är 42 km....men men va stolt, bra kämpat, heja dig! (kanske något jag kan träna på inför nästa år?)
Hoppas du sover gott inatt och att vaden läker sig bra...
Anna G

Åsa i Oslo sa...

Hej!
Bra jobbat trots dina problem med rygg och vad innan loppet! Såg inte så värst kul ut att springa i ett kolsvart regnigt och kallt Beijing...
Såg bättre ut med bubbelpool eller med shopping med Jennie under lördagen!! Ha en bra vecka allihop!
Kram Åsa

ted lindberg sa...

Hej, nästa gång får Du använda ett vattenfast liniment!!
men känslan att starta i ett så stort startfält fick Du ju uppleva och det är en mäktig känsla. Efter lite massage är Du väl fitt for fight hoppas vi.
Hälsningar
Eva&Ted

Anonym sa...

Tja, Fit for Fight är nog att ta i. Efter min konstanta misshandel mot min vad måste jag nog vila den åtminstone en vecka eller anmäla mig hos Mr Pain !?

Ditte sa...

Kul att vara med i starten av ett marathon, sen att du inte fullföljde i år kan inte hjälpas.Bra försök, tycker jag. Det är Stockholm Marathon i juni 2011, så då är du nog "fit for fight" och gör ett nytt försök.
Ha de´

Site Meter