fredag, april 15, 2011

Första Resan Till Beijing Efter Hemflytt !
Söndagen efter föräldrar match och hockey fest var det dax att åka till Beijing för första gången efter vår utlandsvistelse. Både ryggont och magbesvär var på vippen att hindra mig från att åka iväg, men gambler som man är steg jag ombord på SK995 till Beijing. Det fick bli utan mat och nästan utan dryck för att minimera risk för olycka. 9h senare staplade jag av planet på darriga ben, men var trots allt nöjd med att ha klarat resan utan större obehag. En snabb in-checkning på hotellet (Kändes oerhört konstigt att bo på hotell) och en snabb dusch innan det bar av mot HongQiao för att börja beta av hustruns gedigna lista.
Här for jag kors och tvärs från stånd till stånd och bockade av sak efter sak på listan. När shoppingen närmade sitt slut hade även pengar tagit slut och eftersom jag ATM på bottenvåningen var ur funktion blev jag hänvisad till 4:e våningen. Av en slump ramlade jag ut på en balkong med fantastisk utsikt över TianTan eller Temple Of Heaven. Naturligtvis avslutades dagens shopping med ett besök på Brown Door där jag njöt av en iskall Yanjing och till det en stycken höstack, friterad kyckling och sichuan bönor hmmm smaskens !!!
Veckan fortsatte med övervägande jobb samt massor med god mat. Det blev Japanskt i form av Hatsune på The Village och Matsuko på 3:e ringen samt en hel del Kinesisk mat. Dessutom blev det ett besök på River Garden där jag fick njuta av hemlagat och trevligt sällskap hos Fonsmarks. Bilderna ovan är från hotell parkeringen med en Bubbla med ögonfransar samt maten på Matsuko (Teppenyaki scallop, deep fied chicken with garlic och Salmon roll).

Beijing bjöd dessutom på fantastisk väder hela veckan med temperaturer mellan 20-27 grader varmt. Det var strålande sol och träden stod i full vårblom så det var lite vemodigt att lämna detta klimat, alla goa vänner och kolleger samt den underbara maten för att återvända till Sverige. Tur att man har familjen hemma som övervinner känslan att stanna kvar ! Jaja, det är nog snart dax igen !!!!

1 kommentar:

Ditte sa...

Förstår att du hade en intensiv vecka i Beijing! Du verkar i alla fall också ha hunnit med det viktigaste, förutom jobbet.....
Ha det bra och många hälsningar till er alla.
Kramar

Site Meter